Pages

Monday 3 October 2016

WALIMATULURUS| Officially Puan GBM

Bismillahirahmanirahim,

"Awak, awak rasa apa panggilan yang sesuai dan awak pun selesa untuk saya panggil awak?"

"Saya-awak pun okay. Saya rasa rapat dengan isteri saya."


Alhamdulillah, dengan sekali lafaz diri ini secara sah bergelar seorang isteri diusia 23tahun 11bulan 21 hari. Dan dialog diatas antara dialog pertama antara aku dan dia face-to-face. Yes, dia...suamiku. 

We know each other about 6 years ago in 2010. Kolej matrikulasi kedah tempat kami berkenalan. Setahun di matrikulasi kami berpisah selama empat tahun kerana bidang yang diambil masing masing berbeza. Dia engineering diUSM. Aku optometrist diUITM. 4 tahun kami tak bersua muka. 4 tahun tak pernah call. Kami berhubung semasa kami di tahun 2 itupun melalui facebook dan mesej. Sebelum aku upgrate telefon kepada smartphone lalu whatsapp diperkenalkan. Lalu selepas itu whatsapp mengambil alih medan sosial kami.

Jenis aku, aku tak suka sangat mesej yang sia sia. Sebab awak dah selalu sangat tanya khabar mak ayah saya sampai saya fedup nak jawab padahal awak sendiri pun tak pernah jumpa mak ayah saya pun. Saya faham signal yang awak dah bagi tu. Sebab itu saya direct bagi no fon mak dan ayah saya pada awak. Supaya awak terus direct contact diorang itupun kalau awak beranilahkan. Sebab tak ramai lelaki hariini walaupun terlihat sadoo berani untuk contact ibubapa siperempuan untuk menyatakan hasrat yang terpendam.

Selepas lebih kurang seminggu kejadian aku bagi no fon mak ayah pada dia.. tiba tiba suatu hari mak cakap...

"Ada kawan awak contact mak ni."

Dan aku tersenyum. Tahniah dan terima kasih untuk keberanian.

I dont remember the date that awak started to whatsapp mak. yang saya ingat ianya dalam satu tempoh yang panjang jugaklah. dalam 2-3 tahun kot.

Masa aku ditahun 3 pengajian, mak bagitahu kawan yang belajar diUSM pinang tu datang umah tadi. Datang sorang sorang.. sambil borak borak dengan mak ayah. Dalam dua jam jugak laa proses makan makan dan borak borak tu berlangsung. Masa tu saya diUiTM Puncak Alam. Dan awak datang sorang sorang dari penang ke terengganu semata mata untuk berkenalan dengan mak ayah saya. Wallahi terkejuttt. Tak tenteram saya di Puncak Alam tuuu tauu. Keberanian darimana yang awak seru ni??? Tertanya tanya jugaklah saya borak borak apa sampai 2 jam sorang sorang pulak tu. T_T

Masa di semester 7 tahun akhir, mak ayah ajak jenjalan di Pulau Pinang. Sampai dipenang mak baru cakap..
"Mak ajak kawan yang belajar di USM penang tu join makan sekali."

Walaupun masa tu awkwardnya, hanya Tuhan yang tahu. First time jumpa after 4 tahun. Tapi sepatah dialog pun tak kluar. Yang ada cuma jeling menjeling je. Tak tahulah kenapa jadi segan sangat nak cakap padahal dulu masa dekat matrik dia kemain lancar ngajor math, kimia, fizik. Tetibe jadi kelu lidah. *Sebenarnya dia sifu dimatrik dulu. Terer semua subject. Dulu dapat 4flat sebab curi aura ilmu dari dia ni lah. >.<

................................


2 Syawal 2015.
Dia ajak family dia datang beraya ke rumah. Tanpa menyatakan hasrat sebenar kedatangan. Ingatkan datang beraya saja saja. Rupanya datang berniat.. untuk risik risik bunga ditaman. Saya ni pulak jenis otak lemah payah nak tangkap. haha. malunyaaa.



29 April 2016
Dia buat kejutan lagi. Jauh datang dari Perlis semata mata nak datang ke majlis konvokesyen budak perempuan yang tiada kaitan pun dengan dia. Walhal sewaktu konvokesyen dia, aku tak pergi pun. Sekali lagi terharu. Dan sekali lagi tiada dialog sangat pun antara aku dan dia. Melainkan sebelum balik sempatlah aku passkan dekat dia sekeping kad bertulis:

"Terima kasih sudi datang dari jauh."


Beberapa hari selepas selesai majlis konvokesyen. Awak kejutkan saya dengan sekeping gambar kertas bertulis tarikh.. Tarikh tunang dan nikah. Dan malam tu ayah awak call ayah saya dan tarikh pertunangan pun telah disepakati.



4 Jun 2016
Tarikh kami mengikat tali pertunangan. Perasaan masa bertunang ya Allah.. Nervous dia lagi hebat dari nak ambil result final exam. Terketar, sejuk seluruh badan. Sampaikan aku whatsapp dia...

"Boleh tak nak sarung cincin dalam bilik je. taknak sarung dekat luar. segannn." 




10 September 2016
Alhamdulillah. dengan sekali lafaz... termetrai ikatan yang sah antara kita. Walaupun masa akad nikah dan majlis kenduri masih malu malu. Walaupun kebanyakan gambar kahwin semua macam kaku je. Cuma bila ada scene yang photographer suruh pegang je baru pegang. selain tu semua kaku. Macam gambar orang yang belum kahwin jee. Nak buat cemanaaa. masing masing malu lagi. Takpelah nanti boleh cerita dekat anak anak... makpak dia ni pemalu sebab tu gambar kawen kaku. Macam orang kena kahwin paksa.. haha.


Antara rakan optometrist yang hadir;


Thank you mira, fatin, dan ani sudi datang dari jauh dan bawak hadiah besar. :)

UiTM Optom batch 6. 
Kak teha sorang tak masuk tema. haipp =pp. 
Terima kasih semua yang hadir. Sanggup diorang skip kerja semata nak datang kenduri kitee. Kerja Optical line ni tak sama dengan orang lain kerja tau. Orang lain cuti, kita kena kerja. Orang lain kerja, kita cuti. 

Antara rakan sekolah yang hadir;


Diorang antara orang yang terawal hadir menyaksikan majlis akad nikah. Terima kasih semua. Semoga persahabatan yang dibina sejak dibangku sekolah kekal hingga ke syurga. 

Kawan tempat meluahkan perasaan. Lepas akad nikah lari peluk diorang sebab nak sorok muka sedih. 


Fatin dan amirah. Kawan melepak, kawan meluahkan perasaan sedih, gembira, suka, duka. Terima kasih untuk bacheloratte party yang sangat menyeronokkan tempoh hari. Bergelak ketawa, main mekap mekap dan berenang selama 2jam tak naik naik dari swimming pool. Ya Allah seronoknya. Lama tak gelak macam ni lepas dah masuk kerja. Saya sayang awak semua fillah. Moga awak awak semua dipermudahkan urusan jodoh, nanti dah ada anak bagi anak anak kita pulak main sama sama. Jangan lupakan saya lepasni. huhu



Setelah kita melakukan tugas dan bahagian kita,Iaitu berusaha dan berdoa,Maka biarlah Allah yang membuat keputusan,Untuk menentukan dan meminjamkan,apa yang terbaik buat kita.
Terima kasih suamiku,
atas keberanian memikat waliku,
atas kesabaran dan kegigihan untuk menghalalkan kita,
atas teguran dan kebaikan yang diberikan,
atas kesudian menjadikan diri ini pasangan hidupmu.




Semoga cinta yang baru hendak berputik ini terus disulami dengan kesabaran dan kecekalan.
Selama kita punya Allah dihati kita, moga Allah pelihara perasaan ini dari terus terpadam.

ALWAYS REMEMBER:No matter which situation you’re in right now.
Allah chose it for you.
Don’t be sad,
don’t complain.
Allah knows best
And He will give you the best,
even if it takes time.

Be thankful for everything,

Alhamdulillah. :)


My small family with a big heart. I love u.


The most emotional part in your life when your father said...


"Ayah serahkan tanggungjawab ayah selama ini kepada insan bergelar suami."

Ayat pendek.

Tapi effect dia lain.

Wallahi. Sebak. 

Sebelum akad nikah bermula, ayah ada jumpa dengan aku. 

"Ayah nak minta izin, ayah nak nikahkan anak ayah dengan Ahmad Huzaifah tanpa sebarang paksaan. Na setuju tak?"

Aku tak mampu nak jawab. Sebak. Lalu kepala diangguk lemah dan senyum sehabis manis. 

Saat saksi mengatakan sah. Maka terjatuh jua air mata yang ditahan. Dahlah aku tak prepare sebarang tisu. terpaksa cuit adik sebelah untuk mintakan tisu. *Comot betul pengantin ni. 

"Terima kasih ayah dan mak untuk kesabaran selama 24 tahun membesar dan mendidik diri ini. Dan hari ini anakanda bernikah dan menjadi milik seorang suami bersaksikanmu. Terima kasih untuk doa restu yang tak pernah padam." - GBM


Doakan kami dikurniakan cahaya mata yang soleh dan solehah. Ini masa kenduri ngator sebelah suami. *pinjam spupu gebu dia. geram tengok pipi. 


Assalamualaikum suamiku. 
Semoga kasih kita kekal ke syurga. 
Hadiah ulang tahun kelahiran yang paling bermakna buat saya tahun ini adalah awak.
I love you. 


Sekian, 

4 comments:

Nurfatin Atikah said...

AKhirnyaaa, lama tggu GBM update hehe.. Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alaikuma, wa jamaa baina kuma fi khair. :)

Anonymous said...

aww sweet ngatt..sedeyh skmo klo mntion psal ayh awk srah ank dy nii😿😿nages sorg2 dlm kete...sobsss

Adam said...

Great article and good insights.

Unknown said...

Tahniah ..