Pages

Saturday 16 April 2016

How to check the eyes of Special Customer?

Today dealing with special customer which cant hear and cant speak. Aku tak sempat nak belajar bahasa isyarat dengan kakak aku. Kakak aku merupakan seorang guru di sekolah pendidikan khas. Dan bahasa pengantaraan yang digunakan sepanjang pembelajaran beliau adalah bahasa isyarat. So macam mana nak cek mata kalau tak leh dengar dan tak leh cakap?? 


Rileks. Sebab tu pentingnya check mata dengan seorang optometrist bertauliah. InsyaAllah. 


How to ensure optimum refraction archieve? 
100% used objective refraction: retinoscopy. 

Sebenarnya dah pernah ada pengalaman deal dengan customer sebegini masa praktikal haritu. Cuma bezanya masa bergelar student haritu sebagai pemerhati melihat Optometrist dengan strateginya. Sebab dah pernah terdedah dengan customer macam ni boleh aplikasi sendiri harini dengan tenang tanpa gelabah. Alhamdulillah. 


Kalau masa bergelar student haritu skill retinoscopy ni amatlah penting bagi seorang Optometrist. Kalau failed practical exam retinoscopy ni mana layak seorang student optometrist bergelar Optometrist. Banyak kali jugak aku jumpa supervisor clinic mintak ajar technique yang betul dalam retinoscopy. Biar nampak bodoh mula mula jangan jadi bodoh sombong dikemudian. Betul tak? Hihi. *Bukan bodoh tau... Tak baik cakap orang bodoh cuma otak dan tangan kurang cekap je sikit. Kalau usaha lama lama boleh jadi pandai dan cekap. 


Yang ni part yang paling aku cuak jugak dulu masa nak dekat dekat exam. Takot dapat case susah susah. Haha. Masa exam pun aku pernah je fail yang ni sebab aku gelabah tengok muka examiner yang psiko garang gilaaa. Kali kedua aku " jampi" baca ayat kursi hembus slow slow dekat examiner tu bagi lembut hati skit jangan kelat sangat muka tu. Takottt kot. Haha

Retinoscopy ni penting terutamanya nak check mata bagi customer/pesakit yang ada masalah pertuturan. Macam budak kecik yang masih tak kenal huruf, bayi dan insan special macam ni.:)) 

Kalau kerja dekat hospital retinoscopy ni compulsory. Wajib buat dekat semua patient. Wajib. Sebab melalui retinoscopy ni dapat differential diagnosis certain certain penyakit mata. Pesakit malingerer pun boleh detect tauuu. Nak nak budak budak yang mata tak rabun tapi buat buat rabun sebab nak pakai spect. Haihh. Geleng kepala akak tengok gelagat adik adik ni. Dekat optical shop ni sebab nak cepat takot customer emo sebab tunggu lama so kalau yang normal aku skip je yang ni. Maafkan patikkk. 


Tahu tak macam mana seorang optometrist mengecapi rasa bahagia? 

Bila customer lebih lebih lagi insan special sebegini senyum lebar pakai trial lens sambil angkat kedua ibu jari keatas. 

πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ˜Š

*Credits: gambar 2 dan 3 ihsan mr google.


Sekian, 


No comments: